انتقاد قطعه‌سازان از به‌روز نشدن قراردادها با شرکت‌های خودروسازی

عضو انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی کشور گفت: قراردادهای قطعه سازان با شرکت های خودروسازی به صورت مهندسی شده به‌روزرسانی و اصلاح نمی‌شود.

به گزارش روز دوشنبه اگزیم نیوز، «رضا رضایی» در گفت‌وگویی افزود: با وجود پایان یافتن سال ۱۴۰۱ و گذشت بیش از ۴۵ روز از سال جدید، هنوز قرارداد برخی قطعه سازان با شرکت‌های خودروسازی به‌روزرسانی نشده و تازه آنهایی که اصلاح و تعدیل شده، به صورت مهندسی شده نیست.

وی گفت: فقط در یک مورد، وقتی متوسط تورم رسمی اعلامی حدود ۵۰ درصد است، اما به قطعه ساز می‌گویند به ۲۰ درصد سود قانع باش، نشان از مشکلات موجود و مصائب قطعه سازان است.

این عضو انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی کشور، از شیوه قیمت‌گذاری‌ها به این منظور انتقاد و اضافه کرد: با وجود شیوه نادرست قیمت‌گذاری، اما اصلاح و تعدیل در قراردادها را پذیرفته‌ایم، اما باید به‌روزرسانی شوند.

وی درباره شرایط اقتصادی کشور و مواجهه با تورم و رکود، افزود: در این شرایط باید همه چیز با هم همخوانی داشته باشد؛ اگر تورم اعلامی تا سال گذشته حدود ۴۰ درصد بود، در صورتی که بنگاه یا کسب و کاری برابر رقم تورم یا حداقل نزدیک به آن سود نکند، محکوم به فناست.

رضایی درباره ارقام بالای مطالبات قطعه‌سازان و زنجیره تامین از خودروسازان نیز گفت: فقط تا پایان پارسال مجموع مطالبات کامل تعیین تکلیف نشده به ۵۵ هزار میلیارد تومان رسید که ۲۳ هزار میلیارد تومان آن معوق شده است و با در نظر داشتن افزایش نرخ ارز، متوجه می‌شویم که سرمایه زیادی از قطعه‌سازان در حال تحلیل رفتن است.

وی یادآور شد: خودروسازی صنعتی استراتژیک است که همه کشورهای پیشرو در این صنعت همواره در تلاش‌اند که آن را از نظر قیمت، کیفیت و امکانات به کار رفته در خودروها به صورت رقابتی نگه دارند و حفظ کنند و حتی شاهد هستیم کشورهایی نظیر آمریکا و فرانسه در زمان بحران به حمایت‌های ویژه از این صنعت می‌پردازند.

این فعال صنعتی افزود: خودروسازی صنعتی است که بین ۶۰ تا ۷۰ صنعت دیگر به آن وابسته‌اند و نقش لوکوموتیو آنها را بازی می‌کند و به همین دلیل است که دولت‌ها به منظور حفظ صادرات، ارزآوری و رضایتمندی آحاد جامعه به طور ویژه به آن نگاه می‌کنند و باید چنین نگاهی در کشورمان نیز حاکم باشد.

وی گفت: هرچند منکر عدم به‌روز بودن خودروسازی کشور، همچنین حیف و میل منابع و امکانات و پایین بودن بهره‌وری و کارایی در آن نیستیم، اما در سال‌های گذشته و با وجود مشکلات فراوان به ویژه مواجهه با تحریم‌ها شاهد افزایش فشار بر این صنعت و انتقادات فراوان هستیم و معتقدیم سیاست‌های اشتباه نیز در وضعیت کنونی آن بی تاثیر نبوده است.

رضایی، دهه ۸۰ را دوران طلایی و همراه با رشد خودروسازی کشور توصیف کرد که قطعه سازان ایرانی نیز آماده رقابت با قطعه سازان جهانی شده بودند، شرکتی نظیر رنو به دنبال ارتقای برخی قطعه سازان بزرگ کشورمان به رده «تیر وان» (ابرقطعه‌سازان متخصص و متمرکز) بود و با شراکت با ایران در پروژه ال۹۰، قرار بود در شبکه جهانی تولید این خودرو مشارکت کنیم.

امسال و مطابق برنامه‌ریزی‌های انجام شده تولید یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو پیش‌بینی شده است که به‌طور قطع قطعه سازان نقش اساسی در تحقق این برنامه ایفا می‌کنند.

سال گذشته میزان تولید خودرو نیز به یک میلیون و ۳۴۸ هزار دستگاه رسید که از سال ۱۳۹۶ تاکنون بی‌سابقه بوده است.

کد خبر 63031

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 5 =